یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که  در حوزه فناوری اطلاعات سازمان  ها در کشور ما با آن مواجه هستند، یکپارچه نبودن سرویس  های نرم  افزاری آن ها با بانک  های اطلاعاتی می  باشد. البته وجود راه حل هایی مثل WSO2 تا حدودی توانسته است چالش های موجود را رفع کند ولی با این حال همچنان مشکلاتی وجود دارد. در این مقاله ابتدا به  WSO2  و مزایا و مشکلات آن خواهیم داد. سپس راه حل مناسب و جایگزین WSO2 برای یکپارچه سازی سرویس های سازمانی در ایران را معرفی می کنیم.

 

WSO2 چیست؟

WSO2 یک پلتفرم نرم  افزار متن  باز است که توسط یک شرکت هندی توسعه داده شده است و به  صورت تخصصی برای توسعه و ادغام سیستم  های کاربردی مبتنی بر خدمات (SOA) طراحی شده است. این پلتفرم دارای ابزارها و محصولات متنوعی است که به توسعه  دهندگان و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات کمک می  کند تا سرویس های خود را مدیریت کنند. WSO2در اصل برای ارائه  سرویس  های وب، مدیریت امنیت و تبادل داده مورد استفاده قرار می  گیرد.

این پلتفرم شامل مجموعه  ای از محصولات و ابزارها مانند Enterprise Service  Bus (ESB)  به منظور ادغام داده، Identity Server برای مدیریت هویت و دسترسی، API Manager  به منظور مدیریت رابط  های برنامه  نویسی و یک سری از ابزارهای توسعه  نرم  افزار و تست گذاری است.

 

مشکلات استفاده از WSO2 در سازمان های ایرانی

استفاده از WSO2 با مشکلاتی در سازمان  های ایرانی همراه است. در ادامه به چند مورد در این زمینه اشاره می کنیم.

 

متن باز بودن آن

وقتی یک محصولی به صورت متن باز در اینترنت ارایه می شود مخاطرات بیشماری آن محصول را تهدید می کند. معماری افشا شده ی آن به راحتی در اختیار هکرها قرار دارد و می توانند با استفاده از حفره های امنیتی کشف شده و گزارش نشده (Zero Day Vulnerabilities)، بارها سازمان هایی که از این محصول استفاده می کنند را مورد هدف قرار دهند. همچنان که شاهد هستیم در کشور ما، سازمان های متعددی دچار حملات سایبری مشابه شده اند. برای اطلاع بیشتر از مشکلات و مخاطرات استفاده از محصولات متن باز، به مقاله چرا استفاده از محصولات متن باز (Open source) در اینترنت از دیدگاه امنیتی برای سازمان شما خطرناک است مراجعه بفرمایید.

 

تحریم های بین المللی کشور ایران

دومین دلیل بروز مشکلات استفاده از WSO2 در ایران مربوط به محدودیت  های قانونی و تحریم  های بین  المللی علیه ایران است. در واقع کشور ایران از طرف کشورهای مبدأ WSO2 مورد تحریم قرار گرفته است و این مسئله می  تواند باعث محدودیت در دسترسی به بروز رسانی  ها، پشتیبانی یا حتی استفاده از خدمات عادی موجود در این سیستم شود. از طرف دیگر ممکن است به دلیل تحریم  ها، ارتباط با تیم پشتیبانی WSO2 نیز برای سازمان  های ایرانی دشوار باشد که این موضوع می  تواند خطراتی برای استقرار و بهره  وری سیستم  ها به وجود آورد.

 

مشکلات امنیتی و نبود تیم پاسخگو

همه نرم افزارها و سیستم ها در مواجهه با مسائل امنیتی هستند و احتمال وجود باگ ها و آسیب پذیری ها همیشه وجود دارد. این مسئله نیز برای WSO2 نیز صدق می کند. و نبود یک تیم که بتواند مشکلات مربوطه را رفع کند می تواند خسارات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. چند نمونه از مشکلات امنیتی را در ادامه ذکر می کنیم:

 

 

 

راه حل مناسب و جایگزین برای WSO2 در سازمان های ایرانی

ممکن است به دلیل شرایط محلی و متغیرهای فنی و تجاری، راه حل مناسب و جایگزین برای WSO2 در سازمان های ایرانی متفاوت باشد، اما بهترین پیشنهاد ممکن در حال حاضر، بهره گیری از محصولات با کیفیت تولید داخل هست که هم متخصصان تولید کننده در کنار شما هستند و هم تیم پشتیبانی کننده به صورت شبانه روزی می تواند مشکلات احتمالی سازمان شما را رفع کند. 

 

استفاده از پلتفرم مدیریت سرویس های سازمانی هیوا 

در پلتفرم هیوا با توجه به  هوشمندسازی و خودکارسازی هسته مرکزی سرویس ها،  نیازی به تیم برنامه نویسی نیست و هر سازمانی می تواند با استفاده از یک پنل ساده، بدون نیاز به تیم یا شرکت برنامه نویس، هر نوع سرویسی را بر روی بستر خود اجرا و راه اندازی کند. همچنین، به دلیل ارائه لایه های امنیتی متعدد در این پلتفرم، سرویس هایی توسط این پلت فرم ارایه می شوند شامل پوشش های تکمیلی امنیتی می شوند. علاوه بر این، این پلتفرم امکان انطباق کامل با هر نوع سرویس را فراهم می کند به طوری که بدون نیاز به هیچ تغییر در ساختار، سرویس ها تحت مدیریت این سامانه قرار می گیرند. هیوا که یک محصول دانش بنیان ایرانی است سکوی هوشمند از نسل جدید پلتفرم های API است که وظیفه خودکارسازی، ایجاد امنیت، تقویت لایه های دفاعی و حفاظت از سرویس های سازمان را بر عهده دارد.

 

نتیجه گیری

شرکت تولید کننده WSO2 ابزارها و همچنین تکنولوژی های مفید و متنوعی را به صورت رایگان در اختیار توسعه دهندگان می گذارد، اما هیچ چیزی در این جهان رایگان نبوده و اصطلاحا پنیر رایگان فقط در تله موش پیدا می شود. به صورت کلی استفاده از WSO2 در سازمان های ایرانی، با مشکلاتی همراه که سعی شد در این مقاله تا حدی به آن پرداخته شود.