اگر برای انجام کارهای مختلف در سازمان خود نیاز به ارتباط با سازمان های بیرونی و یا داخلی مختلف دارید و یا به عبارتی سازمان شما باید با سازمان های دیگر در تعامل باشد، نیاز به یک پلت فرم مدیریت سرویس خواهید داشت تا این ارتباطات را برای شما تسهیل نماید و از طرفی امنیت سازمان شما در طی این تعاملات را نیز تضمین نماید. در این مقاله می خواهیم پلت فرم مدیریت سرویس های سازمانی هیوا را به شما معرفی کنیم و نقش آن در سازمان شما را مشخص کنیم.

 

پلت فرم مدیریت سرویس به چه دردی می خورد؟

امروزه سازمان های مختلف برای انجام فعالیت های خود نیاز دارند با یکدیگر ارتباط داشته باشند. درنتیجه سامانه هایی که هریک از آن ها استفاده می کنند باید با هم تعامل پذیر باشند. برای مثال سازمان های مختلف نیاز دارند به صورت اتوماسیون و در بستر نرم افزاری و شبکه ای، با بانک ها و شرکت های مالی، سازمان ها و مراجع قضایی، سازمان ها و مراجع حاکمیتی و ...  در ارتباط باشند، به آن ها خدمت بدهند و یا از خدمات آن ها استفاده کنند. با پدید آمدن چنین نیازهایی باید سازمان ها بتوانند در حوزه فناوری اطلاعات، با یکدیگر تعامل داشته باشند. 

برای رسیدن به این سطح از تعامل باید بستری وجود داشته باشد که اطلاعات در آن به گردش دربیایند و امکان تعامل پذیری در هر سطحی برای همه سامانه ها فراهم شود. این بستر با نام پلت فرم مدیریت سرویس، شناخته می شود.

 

مشکلات عدم وجود پلت فرم مدیریت سرویس

همانطور که در بخش های قبل گفته شد، سازمان های مختلف نیاز دارند که با یکدیگر ارتباط داشته باشند و سرویس ها و API های مختلفی را به اشتراک بگذراند. مدیریت کردن تبادل این سرویس ها و ارتباطات API، به یک چالش جدی در میان سازمان های مختلف تبدیل شده است.

علاوه بر مبحث مدیریت، این ارتباطات می تواند بستر مناسبی برای اجرای حملات سایبری و نفوذ به سازمان های مختلف و در نتیجه آن ها، دسترسی به اطلاعات خصوصی و سرویس های مهم یک سازمان باشد.

از همین رو، سازمان ها نیاز دارند که برای مدیریت سرویس ها و APIها در ابعاد مختلف، از پلتفرم مدیریت سرویس های سازمانی که به اختصار ESB نامیده می شود، استفاده کنند.

اگر سازمانی از ESB استفاده نکند و اگر تعداد سامانه هایی که در آن سازمان مورد استفاده قرار می گیرند، بیشتر شود، در نتیجه آن ها، تعاملات و ارتباطات آن ها نیز افزایش پیدا می کند؛ این افزایش در نهایت منجربه مشکلات زیر می شود:

  1. توسعه خدمات الکترونیکی زمان بر و پرهزینه می شود
  2. بروز رسانی خدمات الکترونیکی زمان بر و پرهزینه می شود.
  3. ارتقا سامانه های کاربردی، پر هزینه و حتی غیرممکن می شود.

با پدید آمدن چنین مشکلاتی باید تلاش های زیادی برای یکپارچه سازی تعاملات انجام شود و کارشناسان باید تنها زمان خود را صرف برطرف کردن این مشکلات بکنند و تنها برای برطرف کردن این چالش ها تصمیم بگیرند.

از طرفی برطرف کردن مشکلات فوق الذکر نیاز به زمان و هزینه های بسیاری دارد که اگر بخواهیم آن ها را در سطح کلان تعمیم بدهیم، میزان هزینه ها و زمان ها تلف شده چشمگیرتر خواهد شد. همه این موارد ناشی از مشکلات عدم استفاده از پلت فرم مدیریت سرویس های سازمانی خواهد بود و نقش مهم آن در هر سازمان را نشان می دهد.

پلت فرم مدیریت سرویس چه نام دارد؟

یکی از پلت فرم های جامع مدیریت سرویس، پلت فرم هیوا است که هر سازمانی می تواند آن را راه اندازی نماید و هر نوع سرویسی که به آن نیاز داشته باشد را اجرا کند. هیوا یک api manager هست که نسخه مدرن تر و ارتقا یافته ESB سنتی است. سازمان ها نیاز دارند که برای مدیریت سرویس ها و APIها در ابعاد مختلف، از پلتفرم مدیریت سرویس های سازمانی که به اختصار ESB نامیده می شود، استفاده کنند.

 

مزیت پلت فرم مدیریت سرویس هیوا

  1. پلت فرم هیوا، یک پلت فرم هوشمند است و هسته مرکزی سرویس های آن به صورت خودکار عمل می کند.
  2. برای اجرا و استفاده از پلت فرم هیوا نیاز به دخالت هیچ گونه شرکت یا تیم برنامه نویسی وجود ندارد.
  3. پنل کاربری پلت فرم هیوا بسیار ساده و قابل فهم است.
  4. هر سازمانی می تواند بدون کمک گرفتن از متخصص و برنامه نویس هر نوع سرویسی را راه اندازی نماید.
  5. لایه های امنیتی مختلفی در پلت فرم مدیریت سرویس هیوا، وجود دارد که باعث می شود اگر سرویسی دارای نواقص امنیتی باشد، مشکلات ناشی از آن سازمان شما را تهدید نکند.
  6. پلت فرم مدیریت سرویس های سازمانی هیوا، به صورت کامل می تواند با هر نوع سرویس جدید انطباق پیدا کند و مشکلی برای آن رخ ندهد.
  7. پلت فرم مدیریت سرویس های سازمانی هیوا، با سرویس هایی که سال های گذشته ارائه شده اند و هیچ شرکتی از آن ها پشتیبانی نمی کند نیز منطبق خواهد شد.
  8. پلت فرم مدیریت سرویس های سازمانی هیوا، به صورت خودکار از سرویس های سازمان حفاظت می کند و امنیت را برای آن ها ارائه می دهد.
  9. ساختار هیوا به صورت ابری است و درنتیجه مشکلاتی مانند قطعی سرویس، مقیاس پذیری و دسترس پذیری آن را تهدید نمی کند. 

 

مشکلات پلت فرم های مدیریت سرویس موجود

بسیاری از سازمان ها متاسفانه امروزه از یک ESB یا به عبارتی گذرگاه خدمات سازمانی معیوب به نام WSO2 استفاده می کنند تا با استفاده از آن، سرویس ها و APIهای خود را مدیریت کنند. این پلت فرم هندی و متن باز (open source) مشکلاتی به همراه دارد که در این بخش آن ها را بررسی می کنیم. مشکلات WSO2 عبارتند از:

  1. وجود باگ های امنیتی فراوان و درنتیجه امکان نفوذ آسان هکرها به این پلتفرم.
  2. در دسترس بودن معماری این پلت فرم مدریت سرویس و درنتیجه آشنایی هکرها با نقاط آسیب پذیر آن در سطوح مختلف.
  3. نیاز به وجود یک تیم برنامه نویسی ماهر و اختصاصی برای ارائه سرویس های جدید در این پلتفرم.
  4. زمان بر و هزینه بر بودن ایجاد و ارائه سرویس جدید در بستر WSO2. 
  5. عدم وجود تمرکز بر روی کنترل امنیت و مدیریت مصرف در هنگام فراخوانی هر سرویس.
  6. وجود وابستگی های نرم افزاری در این پلت فرم که باعث می شد، برای ارائه هر سرویس زمان و هزینه مجزایی صرف شود.
  7. نیاز به تیم نرم افزاری و متخصصان برنامه نویسی برای ارائه سرویس های جدید.
  8. به وجود آمدن مشکل قطع ارتباط سازمان با درگاه ورودی، به دلیل از بین رفتن موقتی یک سرور و یا به دلیل بالارفتن حجم درخواست های ارسالی از سوی سازمان

 

سخن آخر

پلت فرم مدیریت سرویس های سازمانی هیوا به سازمان ها کمک می کند، به صورت امن، از سرویس های مختلف ارائه شده توسط دیگر سازمان ها استفاده نمایید. این پلت فرم به صاحبان خود اجازه می دهد بدون نیاز به دانش برنامه نویسی، در کم ترین زمان ممکن هر سرویس جدیدی که به آن نیاز دارند را پیاده سازی و استفاده کنند.